Wikia

Otwock i okolice

Powiat Otwocki

Dyskusja0
36stron na
tej wiki

Powiat Otwocki - powiat należący do województwa mazowieckiego, położony na południowy-wschód od Warszawy. Powiat Otwocki położony jest nad Wisła. Graniczy z powiatami: warszawskim, mińskim, piaseczyńskim i garwolińskim. Oprócz miasta Otwocka należą do niego:

Większość obszaru powiatu zajmuje Mazowiecki Park Krajobrazowy - pozostałość po Puszczy Osieckiej. Park położony jest na terenie wszystkich - ośmiu gmin i miast oraz w trzech gminach z poza powiatu, a mianowicie w Wawrze i Wesołej, należącym do Warszawy i Pilawie, należącej do Powiatu Garwolińskiego, położonego na południowy-wschód od Powiatu Otwockiego.

Na terenie Powiatu Otwockiego płynie kilka rzek i strug:

  • Antoninka - dopływ Świdra.
  • Bełch (Kanał Osiecki, Rudnik, Potok) - potok. Pod Górkami łączy się ze strugą Rudnik, a pod Pogorzelą ze strugę Stok. Przepływa przez Pilawę, Osieck i Sobienie-Jeziory, gdzie uchodzi do Wisły.
  • Borówka - niewielka struga wypływającego z północnego krańca Jeziora Piwońskiego. Uchodzi do Wisły.
  • Jagodzianka (Kanał Bielińskiego) - niewielka rzeczka przepływająca przez Karczew. Połączona śluzą z Wisłą.
  • Jędrzejnica - wąska struga, dopływ Mieni, płynący w gminie Wiązowna
  • Kozia (Kozia Woda) -
  • Mienia - dopływ Świdra, częściowo objęty ochroną, przepływający przez Wiązownę i uchodzący w Józefowie
  • Pogorzelska Struga - potok płynący na granicy Celestynowa i Otwocka. Zanika w Soplicowie.
  • Struga Pod Małpim Gajem - nikła rzeczka łącząca Wisłę i Jezioro Skrzypki z Jeziorem Łacha
  • Świder (Różanka) - najdłuższa, objęta ochroną. Płynie przez Kołbiel, Wiązowną, Otwock i Józefów, gdzie uchodzi do Wisły.

Historia Edytuj

Powiat Otwocki został powołany 1 stycznia 1958 r. na miejsce zniesionego Powiatu miejsko-uzdrowiskowego Otwock. Pierwotnie należało do niego osiem gromad:

- cztery wydzielone z Powiatu Garwolińskiego

- i cztery z Powiatu Mińskiego

Oprócz gromad do powiatu należały cztery osiedla i wydzielone miasto Otwock, posiadające status powiatu miejskiego.

- osiedla

W 1959 r. prawa miejskie odzyskał Karczew (utracił je w 1870 r.), trzy lata później uzyskał je Józefów oraz Sulejówek, a w 1969 r. - Wesoła. W 1973 r. zniesiono gromady i osiedla a w ich miejsce reaktywowano gminy. Równocześnie do Powiatu Mińskiego przyłączono 17 sołectw, z których odtworzono gminę Halinów. W zamian przyłączono do gminy Kołbiel cztery sołectwa z Powiatu Mińskiego. Po reformie administracyjnej w 1975 r. Powiat Otwocki zniesiono. Większość powiatu włączono do województwa warszawskiego. Jedynie gminy Kołbiel, Osieck i Sobienie-Jeziory włączono do województwa siedleckiego. Po nowej reformie administracyjnej powiat przywrócono. Na prawach miasta znalazły się Józefów i Otwock. Karczew stał się gminą miejsko-wiejską. Wiązowna, Kołbiel, Celestynów, Osieck i Sobienie-Jeziory otrzymały ponownie status gmin. Sulejówek i Wesoła zaś zostały włączone do Powiatu Mińskiego.

Linki Zewnętrzne Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki