FANDOM

Pomnik1

Pomnik jesienią 2009 roku

Pomnik ku czci Żołnierzy Armii Krajowej, poległych w walce z gestapo i żandarmerią niemiecką - pomnik znajdujący się w Michalinie, przy ulicy Słonecznej 16, upamiętniający heroiczną walkę trojga Polaków z siłami niemickimi.

Historia Edytuj

Zofia i Wiszniowscy, ich kilkumiesięczny syn - Janusz oraz przyjaciele Jan Firlej ps.: "Jan" i nieznany z imienia człowiek, pseudonim "Alek" - członkowie Armii Krajowej ukrywali się przed Niemcami w willi józefowskiej przy ulicy Słonecznej 16. 25 kwietnia 1944 roku w Michalinie pojawiło się kilka samochodów z żandarmerię niemiecką, poinformowanych przez folksdeutscha - józefowskiego piekarza. Niemcy rankiem obstawili ulicę i kazali sąsiadce Wiszniowskich udać się do willi Wiszniowskich. Drzwi nie zostały otworzone, a oficerowie Armii Krajowej postanowili bronić się przed wrogiem. Podczas strzelaniny Niemcy obrzucili dom granatami zapalającymi. Nie mając szans Polacy postanowili uciec. Pierwsza wyskoczyła Zofia wraz z synem Januszem. Jedynie niemowlę zostało ranne, a jego matka została schwytana. Pozostali zostali zabici. Małego Janusza oddano pod opiekę sąsiadce, a Zofię Wiszniowską zabrano na pawiak. Willa została całkowicie zniszczona w wyniku potężnego wybuchu składu broni. Za jakiś czas folksdeutsch został schwytany przez wojsko polskie i powieszony na skraju lasu w Falenicy.

Chwila obecna Edytuj

Pomnik wzniesiony został z inicjatywy żołnierzy Armii Krajowej. Odsłonięcie nastąpiło 25 kwietnia 1969 roku, w dwudziestą piątą rocznicę tragicznych wydarzeń. Jednym z najbardziej zaangażowanych w opiekę nad pomnikiem był Henryk Batejko. Każdego 25 kwietnia, przez wiele lat, trzymał wartę przy pomniku, nawet wtedy, gdy nikt tej rocznicy nie obchodził. W 1990 roku dokonano renowacji pomnika i umieszczono replikę bardzo zniszczonej tablicy. Obecnie opiekę nad pomnikiem sprawuje młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 2.

DO DOPRACOWANIA