FANDOM

Góra Lotnika - wydma położona na wschód od Józefowa, porośnięta lasami iglastymi.

Położenie Edytuj

Góra Lotnika znajduje się pomiędzy miastem Józefowem od zachodu, Szosą Lubelską od wschodu i drogą 721 od południa. Po południowych i południowo-zachodnich zboczach góry przepływa rzeka Mienia, wpadająca nieopodal do Świdra. Na wschodnim zboczu znajduje się pomnik, upamiętniający katastrofę lotniczą z 1944 r.

Historia góry Edytuj

Wzniesienia te zostały wyżłobione przez lodowiec podczas Epoki Lodowcowej. Podczas ustępowania lądolodu w okresie pomiędzy 14 tys. - 10 tys. l. p.n.e. tereny te były przemierzane przez koczownicze i wędrowne plemiona łowców reniferów. W 1944 r. nad Górą Lotnika przelatywał samolot sił powietrznych Południowej Afryki, który był wcielony w korpus Włoski marki Liberator, niosący pomoc powstańcom z Warszawy. Został on zestrzelony przez niemieckie działa, w okolicach Warszawy  zgineły 3 osoby (dowódca statku i 2 członków załogi, wszyscy byli obywatelami RPA) resztę załogi przewiezli Sowieci do Moskwy gdzie po "urlopie" wrócili do Włoch.

Więcej w hasłach "Liberator" KG 939 "A-Able" oraz Katastrofa lotnicza angielskiego Liberatora.

Zobacz też Edytuj